Het ROC Aalter bestaat uit een terrein van ruim 5 hectare grenzend aan 121 meter kaaimuur. “We investeren hiermee in de binnenvaart die in vergelijking met de andere transportmiddelen nog te weinig wordt benut”, argumenteert voorzitter Koen Anciaux van De Vlaamse Waterweg nv. “We ondersteunen de initiatieven die bijdragen aan het gebruik van het water voor goederentransport en zo de wegen te ontlasten.”
Grondstock bv verhandelt zand, grond, granulaten, prefab betonelementen, bouwstenen en andere producten bestemd voor de bouw en de grond-, weg- en waterbouw. De activiteiten van het bedrijf vinden voornamelijk plaats in Oost- en West-Vlaanderen. In Brugge en Roeselare beschikt Grondstock al over watergebonden terreinen. Het ROC Aalter komt er straks bij.
“Met regionale overslagcentra faciliteren we overstap naar de binnenvaart”, zegt Dominique Van Hecke, algemeen directeur van De Vlaamse Waterweg nv. “Ze bevinden zich in de nabijheid van de producenten en afnemers en zorgen zo dat goederen gemakkelijk van de overvolle wegen kunnen worden onttrokken.”
De concessionaris streeft ernaar om jaarlijks gemiddeld 364.000 ton te behandelen, waarvan 140.000 ton voor rekening van andere bedrijven. Het ROC Aalter zal bijdragen om meer goederen via het water te vervoeren en aldus de wegen ontlasten. Het gaat om transporten van bulk of losse goederen per schip van en naar onder meer Kortrijk en Roeselare maar ook Rotterdam en Utrecht. Voor containers zijn er connecties mogelijk met Wielsbeke, Gent, Antwerpen, Rotterdam en Parijs. Het ROC Aalter ligt op de regionale assen Maldegem-Tielt en Drongen-Brugge en kan een grote bijdrage leveren aan het verduurzamen van de logistieke keten. Het overslagcentrum bevindt zich op het Seine-Schelde-netwerk.
“Met de uitbating van het ROC Aalter verbreden we onze activiteiten naar de logistiek en distributie van containers per binnenvaart”, zegt zaakvoerder Mark de Feijter van Grondstock bv. “De vraag naar dit soort activiteit is in de buurt aanwezig en daar spelen we graag op in.”
Met de opstart van het nieuwe regionaal overslagcentrum worden minimum 6 jobs gecreëerd. Tegen 2030 wil het overslagcentrum CO2-neutraal zijn. Op het terrein zullen de goederen worden gelost, geladen en gestockeerd. Maar er zullen ook goederen verwerkt worden zoals gemengd, gedroogd, gezeefd, gereinigd of opnieuw verpakt.
“Het project noemen wij de Haven van Aalter”, zegt de Aalterse schepen Patrick Hoste. “Het is onze doelstelling om aan het Kanaal Gent-Oostende in Aalter alles samen jaarlijks 1 miljoen ton te behandelen. Aalter ligt ideaal om bedrijven in de ruime regio te helpen bij een modal shift van de weg naar het water. Het nieuwe overslagcentrum is daar een belangrijke schakel in.”
Meer informatie kunt u later vinden op onze website en voor eventuele vragen of samenwerking kan contact opgenomen worden.